Vés al contingut

La Llagosta

Imatge La llagosta
Sector públic
Sector privat
Altres
Actiu
Objectius del projecte

La terminal es transformarà per ser la gran terminal intermodal al nord de l’àrea metropolitana de Barcelona amb l’objectiu de servir els tràfics continentals de les principals àrees de consum i industrials. També està previst que desenvolupi funcions de hub ferroviari (composició de trens, transbordaments tren-tren...) per a la resta de tràfics del corredor del Mediterrani. 

La plataforma enllaçarà amb la línia d’alta velocitat entre Barcelona i la frontera francesa, i serà una peça clau del corredor del Mediterrani.  

Descripció del projecte

El centre logístic la Llagosta, situat a 15 km de Barcelona, es configura com un node plenament interoperable, d’alta capacitat, sostenible, eficient i integrat, que impulsarà el transport ferroviari en una àrea de gran potencial socioeconòmic com és l’eix mediterrani i la seva àrea d’influència. 

La terminal de Llagosta, que fins ara era utilitzada com a campa de vehicles, es transformarà per ser la gran terminal intermodal al nord de Barcelona. 

El projecte, que enllaçarà amb la línia d’alta velocitat entre Barcelona-Frontera francesa, connectarà en ample internacional amb el corredor del Mediterrani i contribuirà de manera decisiva als objectius d’aquest eix de comunicacions, en dotar el transport d’una major eficiència, una significativa reducció de les emissions contaminants i la petjada de carboni, una reducció dels costos en l’explotació ferroviària, majors prestacions d’eficàcia i fiabilitat per a les circulacions ferroviàries —inclosa la seva plena compatibilitat amb altres xarxes ferroviàries europees— i temps de viatge més competitius. 

Amb les següents obres: 

  1. Remodelació dels accessos de la terminal perquè estigui connectada en ample estàndard (amb la línia existent d’AVE de passatgers i mercaderies) i en ample mixt (amb la línia mixta El Papiol – Mollet). 
  2. Creació d’un feix de vies (5) de recepció i expedició, i vies de càrrega/descàrrega (4) per a UTI sota grua Portic. També una via per a càrrega i descàrrega de cotxes i tràfics d’autopista ferroviària. Totes les vies seran d’ample mixt (ibèric i estàndard). 
  3. Per a l’operativa de càrrega i descàrrega i àrea d’emmagatzematge es crea una nova llosa de 12 ha.  

Aquesta actuació serà finançada pels fons NextGeneration de la Unió Europea. 

El projecte està liderat pel Ministeri de Transports i ADIF. La Generalitat de Catalunya i el Port de Barcelona col·laboren pel desenvolupament i futura governança del projecte. 

Àmbits d'intervenció
Infraestructures i serveis

A la regió metropolitana de Barcelona es concentren la major quantitat dels desplaçaments de Catalunya i les infraestructures més complexes (com l’aeroport, el port, les vies ferroviàries, etc.). Per aquesta raó cal impulsar una xarxa d’infraestructures que articuli el territori i que garanteixi i fomenti la mobilitat activa, acompanyada de serveis eficients que responguin a les necessitats ambientals, socials i econòmiques de la metròpoli.

Distribució urbana de mercaderies

El fort increment que ha experimentat el comerç electrònic en els darrers anys ha constatat la necessitat de coordinar la distribució urbana de mercaderies optimitzant els desplaçaments, compactant les càrregues, ordenant la logística i fomentant l’ús de modes menys contaminants.

Líders del projecte
Contacte

sau@portdebarcelona.cat

Port de Barcelona

World Trade Center

Edifici Este, planta baixa

Moll de Barcelona, s/n

Barcelona (08039)

933068806