Peatge urbà
Aplicació d’un peatge urbà per a accedir a la ZBE Barcelona amb un pla de xoc simultani, que busca dissuadir l’ús habitual individual del vehicle privat i potenciar modes sostenibles. Un projecte que podria assolir canvis estructurals en dos anys i amb mesures de baix cost.
La finalitat és aconseguir una ciutat saludable amb una mobilitat sostenible i justa, i que respecta el planeta.
El vehicle privat representa només el 25 % dels desplaçaments, però ocupa el 65 % de l’espai públic. L’ús habitual és majoritàriament individual.
El peatge urbà que es proposa és un càrrec diari de 4 € per conduir dins l’actual àrea de la ZBE de Barcelona, de 7.00 a 20.00 hores, tots els dies de la setmana. Afecta els vehicles en entrar, sortir o circular dins de la zona tarifada, amb excepcions (alta ocupació, persones amb mobilitat reduïda, serveis d’emergència i essencials, transport públic col·lectiu i taxis, i persones amb ingressos econòmics inferiors al doble de l’indicador públic de renda d’efectes múltiples que necessiten el vehicle per a la seva activitat professional).
La gestió del peatge és pública. La comunicació i el pagament del peatge es podrà efectuar amb els mecanismes públics creats a la ZBE Rondes pels diversos canals existents.
El projecte inclou:
- Un pla de xoc per al transport públic amb actuacions en tres eixos: increment de l’oferta, millores tarifàries i millores en infraestructura.
- Conversió viària de les autovies urbanes: carril BUS, carril VAO, carril bici i conversions en zones de vianants.
- La implantació d’un pla metropolità de bicicleta per assolir un 10 % de quota modal en bicicleta el 2023 a Barcelona i l’àrea metropolitana.
Els resultats esperats són:
- Reducció del trànsit i les seves emissions.
- 370 milions d’euros anuals en ingressos nets del peatge, que es destinaran a la mobilitat activa, el transport públic i el 10 %, al sistema públic de salut.
- Prioritat viària per als vianants, el transport públic i col·lectiu, la bici i els VMP amb eliminació de les autovies urbanes.
- Increment de l’oferta de transport públic, de carrils bus urbans i de carrils bus d’entrada a les ciutats i millora dels principals intercanviadors de transport públic de la ciutat.
- Extensió del sistema tarifari integrat a tot Catalunya i creació d’un abonament anual de transport públic a Catalunya.
- 10 % de la quota de bici a Barcelona i àrea metropolitana.
- Recuperació de l’espai públic.
PTP - Asosiació Promoció del Transport Públic
Carrer de la Indústria, 220
Barcelona (08026)
682 65 94 83